Zomercongres JNM – binnenvaart

Debat over watertransport in Vlaanderen op het zomercongres van JNM (Jeugdbond voor Natuur & Milieu) te Puurs. Met Philippe De Graef van FEBETRA (Federatie Belgische transporteurs) Els Vanden Berghe van KOMINO (Koepel Milieu en Mobiliteit) en andere deelnemers.
HET GAAT GOED MET DE BINNENVAART. 

In vergelijking met 20 jaar geleden worden vandaag veel meer goederen met de binnenvaart vervoerd. Vooral tussen 1998 en 2005 groeide de binnenmarkt fors. Daarna kwam een stabilisering, de economische crisis en een beperkte heropleving

MULTIMODAAL VERVOER = DE TOEKOMST.

Heel wat tonkilometers die vandaag nog over de weg gaan, kunnen zonder meerkost op een ecologischer manier worden vervoerd via het spoor of de binnenwateren. Alleen zijn veel bedrijven zich daar niet van bewust, of weten ze niet goed hoe aan de overstap te beginnen. Om ze te helpen, heeft de vakgroep MOSI-T van de VUB de website http://www.vaartinjevracht.be
ontwikkeld.

Schermafbeelding_2012-07-29_om_16.17.41.png.scaled1000

De site is in februari gelanceerd. ‘Al heel wat bedrijven zijn intussen een kijkje komen nemen. Voor velen is het ook effectief een goed idee om over te stappen op multimodaal vervoer. Colruyt heeft met ons systeem een proefproject uitgevoerd waaruit blijkt dat een deel van zijn goederenstroom beter over het water kan. Procter & Gamble probeert veel goederenstromen te verschuiven, en ook Caterpillar is geïnteresseerd. Maar ook veel KMO’s kunnen besparen door te kiezen voor water of spoor.’

De website www.vaartinjevracht.be is een van de vele stappen naar een evenwichtiger en milieuvriendelijker vervoer. ‘We zijn er nog niet, maar er is al veel gebeurd’, zegt professor Macharis. ‘15 jaar geleden, waren er nauwelijks alternatieven voor wegtransport. Vandaag zijn er heel wat terminals en overslagpunten. De binnenvaart is echt wel een sector in beweging, onder meer met de proefprojecten voor palletvervoer, of de combinatie binnenvaart- stadsdistributie. En ook bij het grote publiek dringt het imago van binnenvaart als milieuvriendelijk alternatief steeds beter door.’ Het is heel belangrijk dat de sector in dat groene imago blijft investeren. De binnenvaart heeft momenteel een grote voorsprong op het wegtransport en zal die ook wel blijven behouden. Maar anderzijds: een vrachtwagenvloot vernieuwt veel sneller, en dus vinden nieuwe technologieën er sneller toegang. Het is zoals met bussen: een bus die roet uitbraakt is nog altijd milieuvriendelijker dan een schone auto. Maar als je van die vuile bus een hybride maakt, ben je helemaal goed bezig.’

Ook kmo’s zijn gewonnen voor binnenvaart dankzij www.vaartinjevracht.be

De website is voorlopig exclusief gericht op het containervervoer van en naar de zeehavens
van Antwerpen en Zeebrugge, zegt professor Cathy Macharis, hoofd van de vakgroep MOSI-T. ‘De site bevat een rekenmodule waarmee bedrijven kunnen uitmaken of het goedkoper uitkomt om hun containers over de weg te vervoeren, via het spoor, of via de binnenvaart. Alles wat ze moeten doen is enkele parameters invullen, in de eerste plaats hun locatie, en ze krijgen het resultaat onmiddellijk te zien.’ In één moeite door geeft de website ook de CO2-uitstoot die verschillende transportmodi opleveren én de contactgegevens van de terminaloperator waar het bedrijf het best terechtkan. ‘Dat is belangrijk, want met name kleinere bedrijven vinden nog altijd niet de weg naar het multimodaal vervoer. Zelfs al zijn ze goedkoper af, dan nog blijven ze soms gebruikmaken van vrachtwagens omdat ze die transportfirma’s beter kennen. Door de adresgegevens van de terminal op de site te zetten, vergemakkelijken we de stap naar de binnenvaart.’ Tot slot geeft de site ook de gegevens van de transportdeskundigen en PBV-marktprospectoren die bedrijven gratis kunnen bijstaan om effectief actie te ondernemen en naar het water over te stappen.

Bundelen van goederenstromen.

Voor de binnenscheepvaart zijn grote volumes nodig. De Vlaamse economie is vooral gebasseerd op KMO’S. Het bundelen van goederenstromen zorgt voor grote volumes en maakt transport over het water rendabeler en interessanter.

Transport zal alleen maar duurder worden.

zal in de toekomst enkel maar duurder worden, omwille van duurdere brandstoffen en het principe van de vervuiler betaalt. Hierdoor zal de productie terug dichter bij de consument komen te staan.Wat de werkgelegenheid hier meer ten goede zal komen, ook voor de Belgische truckers die de Oost-Europese concurrentie zullen zien afnemen.

Op RTV (Regionale Televisie) werd een reportage uitgevonden over het congres. Ontdek het filmpje onderaan en zoek de JNM’er met het hemdje 🙂

http://www.rtv.be/artikels/nieuws/2012072715471090_natuurliefhebbers-op-kamp-in-bornem

DEBAT.jpeg.scaled1000

Advertenties
Categorieënjnm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s